Credința de bază a adepților taoişti este că lumea este continuu afectată de schimbare.
Această credință în schimbarea perpetuă are o întruchipare în conceptul yin-yang. care penetrează tot ce există: oameni, lucruri, fenomene.
Dar schimbarea perpetuă naşte întrebarea legitimă, oare, cum ne adaptăm la nou sau mai précis ce trebuie să facem ca să alegem cele mai bune soluţii de viaţă aşa încît să evităm eşecul şi vătămarera sănătăţii şi să obţinem succesul în tot ce întreprindem.
Astfel a luat naştere o metodă particulară de a trăi adaptată schimbării, pusă la punct de Maeștrii taoişti ai antichităţii chineze, cum ar fi celebrul Lao-tzu, în a sa Tao Te Ching.
Lao Tzu însuși a fost interesat de practică și a predicat izolarea socială, abandonul ambiţiilor şi dorinţelor, trăirea în anonimat.
Abordarea pragmatică a schimbării se face prin intermediul intuiției și a oracolului I Ching.
Aici avem două practici: una bazată pe cultivarea intuiției naturale (cunoșterea spontană care izvorăşte din realizarea vidului mental) și, cealaltă, pe divinația cu ajutorul oracolului schimbărilor (I Ching).
Practica vidului (vidul mintal) este nucleul învățăturilor taoiste. Cînd practicăm vidul, ne golim mintea și ne ignorăm dorințele. Astfel atingem starea de curgere fluentă o dată cu evenimentele care ne scuteşte de complicaţii şi mai ales de eşec…
Mai mult decât atât, reuşim să înțelegem fundamentul legii misterioase (Tao) a mişcării de “du-te-vino” a tot ceea ce există în Univers.
Divinația prin I-ching oferă unul dintre mijloacele de a cunoaște în avans tendinţele temporare de viață care vor predomina, permiţindu-ne, astfel, să alegem cea mai bună strategie pentru a evita eșecul, boala și chiar moartea prematură.
Utilizarea oracolului poate fi aplicată în multe domenii: social, politic, sănătate și profit, război, dragoste și chiar interpretare de vise și psihoterapie.
În fine, practica nonacţiunii (wu-wei) este, de asemenea, indicată de Maeștrii taoişti.
Nonacţiunea este un concept necunoscut de occidentali. Iar atunci când este combinat cu realizarea vidului şi practica divinaţiei, duce la realizarea statutului nostru spiritual de Fiu al Cerului – despre care scrie Lao Tzu – care este ultima redută de cucerit a discipolului taoist..
Pentru aceasta nu este necesar niciun efort fizic, ci doar înțelegerea intelectuală și meditația asupra semințelor evenimentelor.
În final, să subliniem că viziunea taoistă asupra vieţii, asupra forţelor care o dirijează şi a modului de adaptare la condiţiile dictate de moment este absolut necunoscută în occident.
Practica tao/ismului devine astfel un “must” dacă vrem să ne găsim Calea într-o lume bulversată şi incapabilă de redresare, cum este cea de azi.
–
Articol de Jean Chiriac
Mai citește despre:
- Practicile taoiste inspirate de Tao Te Ching
- Tu și taoismul (despre specificul taoismului/Tao și avantajele practicii în lumea tehnologică)
- Meditaţia în taoism
- Vezi și pagina despre cursurile noastre online